Donațiile reduc risipa, consumul de materiale și contribuie totodată la…
Cum poți avea o garderobă sustenabilă?
Modul în care decidem să ne îmbrăcăm are efecte directe asupra mediului. Gestionarea garderobei individuale a devenit o problemă globală, în condițiile în care industria modei crește de la an la an.
Producția de îmbrăcăminte și încălțăminte generează până la 10% din emisiile de dioxid de carbon ale omenirii – mai mult decât transportul aerian și cel maritim la un loc.
Fabricarea articolelor textile și de încălțăminte folosește, anual, peste 60 de milioane de tone de plastic. Poliesterul, un tip de plastic, a depășit bumbacul ca principalul material al industriei de fashion.
Din totalul fibrelor textile utilizate la fabricarea articolelor de îmbrăcăminte, 87% ajung să fie depozitate la groapa de gunoi sau incinerate.
Toate aceste cifre trag un semnal de alarmă asupra poluării generate de industria textilă.
Cum s-a ajuns aici?
Începând de la procesul de obținere a materiilor prime și până la încheierea ciclului de viață, articolele vestimentare pot avea efecte negative asupra mediului și sănătății umane.
Materialele folosite, în special cele sintetice din petrol, dar și cele de origine vegetală din bumbac sau vâscoză, sunt adesea obținute prin procese care duc la poluarea solului, a apei și a aerului.
Prelucrarea și vopsitul hainelor se realizează, în unele cazuri, cu substanțe care poluează apa. Energia și combustibilii folosiți la fabricarea și transportul articolelor vestimentare provin cu precădere din cărbune și petrol.
Apa folosită la spălarea articolelor din materiale sintetice este contaminată cu microplastic, care ajunge în canalizare și apoi în mări și oceane.
Multe dintre articolele textile colectate în țările dezvoltate sunt trimise în țările sărace, unde ajung să fie aruncate la gunoi sau arse în mod necontrolat.
Sfaturi pentru reducerea impactului hainelor purtate
Pentru a reduce poluarea generată de industria de fashion, este nevoie ca fiecare dintre noi să își schimbe modul în care își gestionează garderoba. În acest context, îți propunem câteva moduri care pot face mai sustenabil acest proces:
Mergi la shopping în propria garderobă
Când crezi că nu mai ai „ce purta”, poate este nevoie să te uiți la ceea ce ai deja în garderobă, dar într-o lumină nouă. Astfel, hainele pot fi combinate într-un alt mod, care să le pună mai bine în valoare.
Sună un prieten
Nu te limita la doar garderoba ta, când poți face „cumpărături” și de la prieteni. Împrumutați sau faceți schimb de haine atunci când dorești să încerci ceva nou sau să găsești articolelor vechi o nouă casă.
Testul celor „30 de purtări”
Testul a devenit o mantră a modei sustenabile. Înainte să cumperi ceva nou, pune-ți întrebarea dacă îl vei purta cel puțin de 30 de ori. Testul are ca scop schimbarea modului în care oamenii abordează achizițiile de haine. Acestea trebuie văzute ca investiții, nu ca ținute ieftine, purtate de câteva ori sau chiar o singură dată.
Cumpără haine la mâna a doua
Sunt atât de multe haine care ajung în magazinele vintage sau second-hand. Multe dintre piesele de îmbrăcăminte sunt într-o stare la fel de bună ca articolele noi, doar că sunt mai ieftine.
Repară și reutilizează
Hainele care s-au uzat sau s-au rupt pot fi reparate în mod creativ la croitorie sau chiar acasă. Din bucăți de textile de la articolele vestimentare vechi, pot fi create altele noi. Învață să coși, astfel încât să poți repara sau reutiliza articolele vechi. Astfel, cu puțină grijă și creativitate, hainele pot rezista mult mai mult timp.
Verifică eticheta
Dacă nu ești sigur de certificările de sustenabilitate ale unui brand, verifică etichetele sau site-ul producătorului pentru a vedea dacă a fost certificat sau dacă este afiliat unei organizații independente.
Certificările de modă sustenabilă
Certificările de modă sustenabilă asigură că articolele produse de brandurile respective nu afectează mediul înconjurător. Iată câteva dintre certificările relevante:
Global Organic Textile Standard a fost dezvoltat cu scopul de a defini cerințele recunoscute la nivel mondial care asigură statutul ecologic al textilelor, de la recoltarea materiilor prime până la etichetare.
Better Cotton Initiative promovează un set de criterii pentru cultivarea bumbacului în mod sustenabil. Organizația este formată din jucători de pe întregul lanț de aprovizionare cu bumbac. Certificarea se bazează pe un sistem de urmărire a bumbacului de la fermă până la prelucrare.
Fair Wear este o organizație non-profit care lucrează la îmbunătățirea condițiilor lucrătorilor din fabricile de confecții. Fair Wear este activă în 15 țări din Asia, Africa și Europa de Est. Fundația solicită brandurilor membre să amelioreze condițiile angajaților din producție.
EU Ecolabel este o schemă voluntară care încurajează întreprinderile să comercializeze produse și servicii care sunt prietenoase cu mediul și pentru consumatorii europeni.
B Corporation este o certificare privată care se adresează companiilor din diferite domenii, inclusiv industria de fashion. Spre deosebire de afacerile tradiționale, Corporațiile B trebuie să îndeplinească standarde de performanță socială și de mediu.
Magazine sustenabile de fashion
Magazinele mari de fashion mizează pe vânzări susținute de numeroase colecții sezoniere cu zeci sau chiar sute de modele.
Există și magazine care pun accentul pe materiale textile sustenabile sau reciclate, produse inovatoare sau revânzarea de produse pre-owned. Iată câteva exemple din România:
ALTRNTV este inițiativa fondatoarelor Merci Charity Boutique și Merci Atelier. Majoritatea articolelor vândute – haine, accesorii, decorațiuni – sunt fabricate în România prin reciclarea creativă (upcycling).
BINE BOUTIQUE este magazinul caritabil al Crucii Roșii în România. Vinde produse primite care sunt într-o stare foarte bună și care nu sunt potrivite pentru a fi donate beneficiarilor sociali. dde exemplu, rochii de cocktail, ținute office sau costume de gală.
CONSIGNAȚIA 7 vinde hainele, încălțămintea și accesoriile la care actualii proprietari doresc să renunțe, pentru care percepe un comision. Piesele pot fi de la branduri mass market, premium sau pot fi creații vestimentare unicat.
O NOUĂ VIAȚĂ este o rețea de 15 magazine cu articole vestimentare second-hand. Magazinele sunt situate în interiorul hipermarketurilor Auchan și sunt operate printr-un parteneriat cu rețeaua LaMajole. Pe lângă magazinele administrate cu Auchan, LaMajole deține alte zece magazine în Transilvania.
RE-COLLECTIONS vinde online creații ale unor designeri locali, dar și produse pre-owned din garderobe private.
YKO-YKO este un magazin online cu branduri europene care folosesc materiale textile inovatoare sau reciclate, produc etic și acordă atenție sustenabilității.
UPHAVE este o platformă de tip marketplace, cu peste 10 magazine de fashion vintage sau second-hand care își vând articolele.
Acest articol face parte dintr-o serie care promovează obiceiuri sustenabile, realizată cu susținerea ProCredit Bank România.
Pentru mai multe informații utile despre protejarea mediului, te așteptăm și pe:
Harta Reciclării este un program al asociației Viitor Plus, dezvoltat în parteneriat cu platforma de sustenabilitate După Noi a Sistemului Coca-Cola în România.
Viitor Plus este o organizație non-profit înființată în 2006, cu o experiență în dezvoltarea de programe de antreprenoriat social, educație pentru mediu, voluntariat și infrastructură de mediu. Principalele programe derulate sunt: Adoptă un Copac, Atelierul de Pânză, Bine Primit, Birou Eco, Eco Provocarea, Harta Reciclării, Recicleta și Regenesis.