Construcția de fabrici de reciclare noi va fi finanțată în…
Sistemul de Garanție-Returnare a relansat reciclarea în România
La un an de la lansare, Sistemul de Garanție – Returnare reprezintă una dintre puținele povești de succes ale reciclării din România.
Cu rate lunare de colectare de peste 80% la ambalajele de băuturi, Sistemul de Garanție – Returnare a trimis deja sute de mii de tone de plastic, sticlă și aluminiu la reciclat. Toate acestea nu ar fi fost posibile fără colaborarea, în parteneriat public-privat dintre autoritățile statului, producătorii de băuturi și rețelele de magazine. Sperăm că modelul va fi urmat și de alte industrii.
Cum funcționează Sistemul de Garanție- Returnare?
Motorul sistemului este garanția. La achiziția unei băuturi alcoolice sau non-alcoolice, cumpărătorul plătește și contravaloarea garanției, de 0,5 lei pe ambalaj. Aceasta este primită înapoi în momentul în care clientul returnează ambalajul băuturii.
Ambalajele cu garanție sunt colectate la orice magazin. Cel puțin în teorie. În practică, cele mai multe sunt colectate prin intermediul aparatelor automate de colectare a ambalajelor (RVM-uri). În schimb, magazinele mai mici apelează la colectarea manuală. Ambalajele colectate sunt duse la centrele de sortare și numărare, de unde merg mai departe la fabricile de reciclare.
Garanția se aplică recipientelor din plastic (PET), sticlă și dozelor din aluminiu cu o capacitate între 100 ml și 3 litri. Limitele au fost impuse pentru a permite ambalajelor să fie preluate de aparatele de colectare a ambalajelor de băuturi (RVM-uri).
Rezultatele obținute în primele 12 luni
Sistemul de Garanție-Returnare a permis colectarea a peste 3 miliarde de ambalaje cu garanție din cele 5,6 miliarde de recipiente de băuturi puse pe piață în primele 12 luni de funcționare.
Rata de colectare a ambalajelor a fost de aproape 54% în primul an de funcționare. Performanța sistemului a crescut însă considerabil în ultimele luni. Rata de colectare a ajuns la 80% în luna septembrie și 84% în octombrie, dar a scăzut la 76% în noiembrie.
Numărul de aparate de colectare de tip RVM din magazine a trecut de 4.200 la nivel național. RetuRO, compania care administrează Sistemul de Garanție – Returnare, a deschis șapte centre de numărare şi sortare a ambalajelor SGR. Acestea sunt amplasate în județele Prahova, Dolj, Bacău, Brașov, Cluj, Ilfov şi Timiș
Problemele SGR din primul an de funcționare
Sistemul de Garanție-Returnare a fost lansat, deși nu era complet funcțional. S-a dezvoltat odată cu punerea pe piață a ambalajelor, motiv pentru care a pornit mai greu. Este și unul dintre motivele care au făcut ca rata de colectare să fie scăzută în primele luni, chiar dacă a depășit 80% în septembrie și octombrie.
Din această cauză ținta de colectare de 65%, stabilită pentru primul an de funcționare, nu a fost îndeplinită.
Printre problemele care au persistat se numără ridicarea sacilor de ambalaje de la restaurante, cafenele, baruri, hoteluri, dar și lipsa de puncte de colectare în toate localitățile, în special în mediul rural.
De asemenea, în cele mai multe dintre localitățile din mediul rural nu există magazine cu aparate automate de colectare, iar unele dintre unitățile comerciale mici nu primesc ambalaje cu garanție, deși legea le obligă să facă acest lucru.
Pentru mai multe informații utile despre protejarea mediului, te așteptăm și pe:
Harta Reciclării este un program al asociației Viitor Plus, dezvoltat în parteneriat cu platforma de sustenabilitate După Noi a Sistemului Coca-Cola în România.
Viitor Plus este o organizație non-profit înființată în 2006, cu o experiență în dezvoltarea de programe de antreprenoriat social, educație pentru mediu, voluntariat și infrastructură de mediu. Principalele programe derulate sunt: Adoptă un Copac, Atelierul de Pânză, Bine Primit, Birou Eco, Eco Provocarea, Harta Reciclării, Recicleta și Regenesis.