skip to Main Content

Acumulatori auto

Cum se colectează

Conform HG nr. 1132/2008 privind regimul bateriilor şi acumulatorilor şi al deşeurilor de baterii şi acumulatori, utilizatorii de baterii și acumulatori auto au obligația de a preda aceste deșeuri la distribuitorii de baterii și acumulatori auto, la ateliere service indiferent de unde au fost achiziționate, la producători sau la un centru de colectare pentru deșeuri de baterii și acumulatori. Aceștia sunt obligați să accepte acest tip de deșeuri fără a obliga utilizatorul să plătească sau să cumpere o baterie nouă.

Bateriile și acumulatorii care au carcasa deteriorate sau prezintă pierderi de electrolit trebuie colectate separat, în containere speciale. Asigurați-vă că menționați acest lucru atunci când le predați. Acumulatorii auto și industriali sunt considerați deșeuri periculoase, fiind astfel interzisă aruncarea acestora.  

acumulatori auto

Sursă foto: https://www.recyclingmybattery.com/

Cum se reciclează?

Directiva 2006/66/CE privind regimul bateriilor şi acumulatorilor şi al deşeurilor de baterii şi acumulatori menționează beneficiile reciclării acestor deșeuri:

  1. Bateriile au în componență materiale valoroase precum nichel, cobalt, argint sau cadmiu, iar prin reciclarea acestora se pot recupera materialele componente, necesitând astfel un consum mai mic de energie decât producerea acestora de la zero.
  2. Reutilizarea cadmiului și nichelului necesită cu până la 75% mai puțină energie decât extracția și rafinarea materialelor în starea lor naturală.

Aceste baterii se reciclează prin neutralizarea acidului cu sodă caustică, acid care este transformat în apă, bateria fiind spartă pentru a putea prelua plumbul din învelișul de plastic. Apa transformată din acid este curățată, tratată și testată pentru a respecta standardele și apoi este trimisă în sistemul public de canalizare. Plumbul se curăță și se topește pentru a fi refolosit. Plasticul este sortat de plumb și metalele grele și sunt trimise la punctele unde se fabrică alte carcase pentru baterii. De asemena, plasticul rezultat din separarea materialelor poate fi vândut producătorilor de obiecte din plastic ca materie primă.

Până în 2016, Directiva 2006/66/CE a stabilit un obiectiv de 45% de reciclare ca rată minimă de colectare la nivel europeana bateriilor și acumulatorilor portabili. Nu a fost stabilit însă un obiectiv minim de colectare și pentru bateriile și acumulatorii auto și industriali.  În urma evaluărilor la nivel european, aceste obiective nu sunt suficiente pentru a asigura un nivel optim de colectare a deșeurilor de baterii.

Sursă foto: rombat.ro

Știați că:

  • Anual, aproximativ 57% din deșeurile de baterii portabile nu sunt colectate separat. Asta înseamna 35.000 tone de deșeuri de baterii care intră în fluxul de deșeuri municipale. Acestea provoacă efecte negative asupra mediului și înseamnă o pierdere de resurse care pot fi reutilizate.
  • În România sunt plasate anual aproximativ 30.000 de tone de baterii uzate.
  • Materialele din bateriile și acumulatorii de mașini au cea mai mare rată de reciclare dintre toate produsele existente, conform Responsible Battery Coalition. Dozele de aluminiu se reciclează în proporție de 55%, ziarele în proporție de 45%, anvelopele și sticlele de sticlă se reciclează aproximativ 26%, iar 99% dintre bateriile din plumb-acid sunt reciclate.

Clipuri video

Eco-friendly method of recycling EV batteries – https://www.youtube.com/watch?v=wxCFDWMPu38


Harta Reciclării este un program ViitorPlus, o organizație non-profit înființată în 2006 și are experiență în dezvoltarea de programe de antreprenoriat social, educație pentru mediu, voluntariat și infrastructură de mediu. Principalele programe derulate sunt: Adoptă un copac!, Atelierul de Pânză, RECICLETA, Harta Reciclării, ecOprovocarea, BirouEco, Amenajarea eco-turistică a cascadei Bigăr, Regenesys, POD cu POD luminezi o casă. ViitorPlus – pentru oameni și natură.


Surse:

https://www.ecotic.ro/wp-content/uploads/2015/07/HG-1132-din-2008-var-actual-16.08.2018.pdf

http://www.rebat.ro/sites/default/files/files/intrebari_si_raspunsuri_baterii_2274.pdf

https://data.consilium.europa.eu/doc/document/ST-8483-2019-INIT/ro/pdf

https://www.sigurec.ro/ro/despre-sigurec/reciclez1/reciclarea-bateriilor.html

 

Back To Top