fbpx
skip to Main Content

Vehicule scoase din uz (VSU)

Cum colectăm vehiculele scoase din uz?

Vehiculele scoase din uz sunt vehicule clasificate ca deșeuri. Componentele și materialele din care acestea sunt fabricate sunt, de asemenea, clasificate ca deșeuri.

Vehiculele ajung să fie scoase din uz din două motive:

  • „îmbătrânesc” și ajung să nu mai fie folosite, fiind considerate vehicule scoase din uz în mod natural;
  • au suferit accidente în urma cărora nu au mai putut fi recuperate, fiind considerate vehicule scoase din uz prematur.

Conform Directivei privind vehiculele scoase din uz (2000/53/ EC), intrată în vigoare în 2007, producătorii trebuie să asigure – în etapa de proiectare și de construcție – că materialele și componentele vehiculelor pot fi demontate, refolosite și recuperate.  Începând cu anul 2015, producătorii trebuie să se asigure că vehiculele noi sunt refolosibile și/sau reciclabile în proporție de minimum 85% din greutatea lor.

Orice vehicul scos din uz poate fi dus la punctele de colectare partenere ale operatorilor economici autorizați, unde va fi acceptată gratuit. Acestea trebuie să îndeplinească anumite condiții:

  • autovehiculul este un vehicul de pasageri, cu maximum nouă locuri și greutate de maximum 3,5 tone;
  • este complet, adică are componentele esențiale, inclusiv motorul, transmisia, caroseria, roțile și convertorul catalitic (dacă este cazul);
  • nu conține deșeuri suplimentare (de exemplu, deșeuri menajere, anvelope suplimentare).

Cum reciclăm?

Traseul vehiculelor scoase din uz spre reciclare trece prin următorii pași: depoluarea, dezmembrarea, prin îndepărtarea părților componente care pot fi reciclate, reutilizate sau valorificate și tocarea (sunt trimise la shredder – instalația de mărunțire).

Un VSU trebuie să treacă, mai întâi, printr-un proces de depoluare. Tratamentul implică:

  • îndepărtarea bacteriilor şi a rezervorului de combustibil;
  • scoaterea sau neutralizarea posibilelor componente explozibile (de exemplu, airbagurile);
  • scoaterea, colectarea separată şi depozitarea combustibilului, uleiului de motor,  uleiului de transmisie, uleiului de la cutia de viteze, uleiului hidraulic, lichidului de răcire,  antigelului, fluidului de frână, fluidele de la sistemul de aer condiționat şi orice alte fluide  conținute;
  • îndepărtarea, pe cât posibil, a tuturor componentelor identificate că ar conţine mercur.

După depoluare, vehiculul trece prin procesul de dezmembrare. În această etapă componentele valoroase sunt îndepărtate pentru a fi reutilizate sau reciclate.

Cele mai des întâlnite componente destinate reutilizării sunt:  jantele (oţel / aliaj), anvelopele, motoarele, cutiile de viteze, părţile componente precum carburatorul, alternatoarele, distribuitoarele, farurile, discurile de frână, radiatoarele.

Anumite componente sunt îndepărtate în etapa de dezmembrare pentru reciclare. Printre acestea se numără: catalizatorul, părţile metalice ce conţin cupru, aluminiu, magneziu, anvelopele, sticla şi părţile mari din plastic (amortizoarele, tabloul de bord, containerele de fluide etc).

După dezmembrare, ce mai rămâne din VSU ajunge la shredder. Vehiculele scoase din uz sunt tocate, iar fragmentele rezultate sunt sortate în metale feroase, metale neferoase şi reziduuri de tocare. Un tocător este capabil să recupereze majoritatea conținutului de metal al unui VSU, datorită mediilor de separare care fac selecția fragmentelor rezultate în urma tocării.

Știați că?

  • În fiecare an, peste 25 de milioane de tone de material sunt reciclate din vehiculele vechi.
  • Automobilele sunt cel mai reciclat produs de consum din lume.
  • În fiecare an, peste 14 milioane de tone de oțel reciclat sunt derivate din vehiculele scoase din uz.
  • O mașină are aproximativ 25% din caroserie fabricată din oțel reciclat.
  • Aproximativ 98-99% din bateriile auto pot fi reciclate.
  • Reciclarea anvelopelor auto este viabilă, iar materialul poate fi folosit pentru a produce asfalt și sandale.
  • Reciclarea autovehiculelor reduce rata de accidente prin cumpărarea de vehicule scoase din uz de pe șosea și menținerea drumurilor și autostrăzilor departe de mașinile abandonate.
  • Circulația pe drumurile publice este incomodată de prezența unor vehicule abandonate. Prin reciclarea vehiculelor scoase din uz, se eliberează locuri de parcare și spații destinate circulației pietonilor.

Media:

https://carheaven.ca/wp-content/uploads/2013/11/whathappens.jpg

Video:

Do you know? Vehicle Recycling Process: From Expensive Cars To Steel Tubes

https://www.youtube.com/watch?v=bJGkNEGQJE4

 

Pentru mai multe informații utile despre protejarea mediului, te așteptăm și pe:

Iconita Instagram 2


Harta Reciclării este un program al asociației Viitor Plus, dezvoltat în parteneriat cu platforma de sustenabilitate După Noi a Sistemului Coca-Cola în România. Viitor Plus este o organizație non-profit înființată în 2006, cu o experiență în dezvoltarea de programe de antreprenoriat social, educație pentru mediu, voluntariat și infrastructură de mediu. Principalele programe derulate sunt: Adoptă un Copac, Atelierul de Pânză, Recicleta, Harta Reciclării, Eco Provocarea, Bine Primit și Birou Eco.

Surse: 

Directiva 2000/53/CE a Parlamentului European și a Consiliului

Reciclarea vehiculelor scoase din uz | Roberta Costea – Academia.edu

Lista operatorilor economici autorizati sa desfasoare activitati de colectare si tratare a vehiculelor scoase din uz

20 Auto Recycling Facts and Figures

Vehiculele scoase din uz

Vehicule scoase din uz – ANPM

Legea 212 21/07/2015 – Portal Legislativ

NEWSLETTER

Introduceți aici adresa de email pentru a vă abona la lista de noutăți Harta Reciclarii

 

Prin abonare vă exprimați acordul de a primi informații despre Harta Reciclării și programele Viitor Plus.

Copyright © 2022 Viitor Plus.

Back To Top