Economia circulară are mai multe modele de business distincte. Un astfel de model – mai puțin dezvoltat în România – îl reprezintă serviciile.
În țările unde economia circulară este mai dezvoltată, există numeroase afaceri care dețin produse și echipamente pe care le închiriază celor care au nevoie de ele. Pot fi mașini, biciclete, dar și laptopuri, mașini de spălat sau chiar pantofi de alergare. Utilizatorii plătesc un abonament pentru a putea utiliza aceste produse, care sunt înlocuite periodic sau în momentul în care nu mai funcționează.
Cum a apărut startup-ul?
Modelul de business, care se adresează atât altor companii, cât și consumatorilor finali, poartă numele de „product-as-a-service” sau produs ca serviciu. El a fost ales și de antreprenoarele Linda Vasilescu și Adina Humă atunci când au lansat R-Create – singura gamă de ambalaje returnabile destinată livrărilor prin curier din România.
Conceptul a atras atenția încă din stadiul de proiect, când a câștigat premiul I la Reuse Hub, accelerator de startup-uri organizat de Impact Hub București. Ulterior, Seedly și Fepra s-au alăturat în calitate de investitori.
„R-Create a apărut din dorința de a avea o afacere circulară într-un domeniu cu perspective de creștere, iar livrările pentru magazinele online au fost primul lucru care mi-a venit în minte. Am creat, astfel, un ambalaj returnabil destinat livrărilor, care să ofere o alternativă sustenabilă la cutiile de carton și pungile din plastic de unică folosință utilizate la împachetarea produselor vândute de magazinele online”, explică Linda Vasilescu, fondatoare R-Create.
Amprentă de carbon cu 87% redusă
Comerțul online este un domeniu cu perspective de creștere, dar și cu o amprentă de carbon mare a livrărilor.
„Numărul mare de utilizări a oricărui ambalaj returnabil R-Create face ca amprenta de carbon să fie cu 87% mai mică decât cea a cutiilor de unică folosință din carton care sunt utilizate la livrări”, adaugă antreprenoarea.
Ambalajele R-Create pot fi personalizate în funcție de nevoile magazinelor online partenere. Cutiile sunt fabricate din plastic reciclat corugat cu proprietăți antistatice, sunt ergonomice și se pot rabata. Pentru că ambalajele sunt reutilizabile, mecanismul de închidere a cutiilor este important în această situație, pentru a asigura securitatea coletului.
Un ambalaj la 30 de livrări
R-Create a realizat o evaluare a ciclului de viață a produselor pe care le folosește. Chiar dacă acestea sunt din plastic, materialul este unul reciclat. Astfel, media de utilizare a unei cutii ajunge la 30 de livrări.
Alte variante de ambalare includ pungi fabricate din mase plastice flexibile, potrivite pentru magazinele online de fashion. Toate variantele de plastic folosite sunt fabricate prin reciclare, urmând metoda cradle-to-cradle.
„În prezent ambalajele noastre sunt recuperate de curier, la finalul livrării la adresa clientului. Pe viitor, vom oferi magazinelor online varianta a doua a serviciului nostru, mult mai ieftină și în același timp mai confortabilă pentru clientul final”, afirmă Linda Vasilescu.
Ambalaje returnate de utilizatori la locker
Varianta a doua a serviciului presupune returnarea ambalajelor R-Create de către clienți, pe modelul sistemului Sistemului de Garanție-Returnare, care tocmai s-a lansat în România.
„Mecanismul prin care ambalajele R-Create ar putea fi returnate este similar cu sistemul folosit pentru recipientele de băuturi cu garanție. Atunci când vom implementa acest mecanism, vom lucra și la motivarea clientului pentru aducerea ambalajului la locker, astfel încât pentru el experiența R-Create să nu fie mai costisitoare financiar decât cea de cumpărare în ambalajul clasic, de unică folosință”, adaugă fondatoarea R-Create.
Cel mai important partener al R-Create este Cărturești. Lanțul de librării oferă clienților săi online, pe lângă livrarea clasică cu colete de carton, și opțiunea ambalajului returnabil R-Create.
Cărturești – principalul partener
Cel mai important partener al R-Create este Cărturești. Lanțul de librării oferă clienților săi online, pe lângă livrarea clasică cu colete de carton, și opțiunea ambalajului returnabil R-Create.
„Colaborarea este unul din principiile esențiale ale economiei circulare. Nici R-Create nu ar putea funcționa și nici nu s-ar fi putut dezvolta fără colaborarea strânsă cu partenerii noștri – producătorii de ambalaje, firmele de curierat, magazinele online”, susține Linda Vasilescu.
„Pentru noi, parteneriatul cu R-Create a venit foarte natural. Încercam să găsim o soluție sustenabilă, să nu mai consumăm atât de mult carton, să încercăm să aducem clienților noștri o soluție alternativă. Așa că apropierea de R-Create a venit foarte natural”, completează Adrian Păun, Head of Marketing la Cărturești.
Campionii Economiei Circulare este un proiect susținut de Eco Synergy și Stratos.
Harta Reciclării este un program al asociației Viitor Plus, dezvoltat în parteneriat cu platforma de sustenabilitate După Noi a Sistemului Coca-Cola în România.
Viitor Plus este o organizație non-profit înființată în 2006, cu o experiență în dezvoltarea de programe de antreprenoriat social, educație pentru mediu, voluntariat și infrastructură de mediu.
Principalele programe derulate sunt: Adoptă un Copac, Atelierul de Pânză, Recicleta, Harta Reciclării, Eco Provocarea, Bine Primit, Birou Eco și Regenesys.