skip to Main Content
Rețete Din Seria #NOfoodwaste

Rețete din seria #NOfoodwaste

Am dedicat luna august conștientizării asupra risipei alimentare și ne-am concentrat pe sfaturi și idei de prevenire a acesteia. În acest articol am compilat rețetele utile din seria #NOfoodwaste, pe care le-am împărtășit cu voi în ultima lună pe Facebook și Instagram. Pentru mai multe informații despre risipă alimentară, citiți și celelalte articole pe care le-am scris pe acest subiect:

Introducere în risipa alimentară: https://hartareciclarii.ro/cum-reciclez/risipa-alimentara-de-ce-si-cum-sa-o-reducem/

Alimentația și mediul: https://hartareciclarii.ro/cum-reciclez/alimentatia-si-mediul/

Compostul: https://hartareciclarii.ro/cum-reciclez/compostul-ce-este-si-cum-ne-ajuta/

Rețeta minune de golit frigiderul

Este una singură, și este de ajuns: Omletă/frittata cu de toate

Ingrediente necesare: câteva legume trecute, o bucată de brânză un pic uscată, ultima felie de parizer (vegetal sau nu) și câteva ouă. Se taie legumele și se introduc în tigaie cu puțin ulei.  Legumele cu un timp de gătire mai lung (morcovii, cartofii) se pun la început. Pe măsură ce se gătesc, se adaugă și restul legumelor (ceapă, roșii, ardei, ciuperci, etc.). Se bat ouăle și se adaugă verdeață, brânză rasă și bucățele de mezel. Când legumele sunt aproape gătite, se adaugă ouăle bătute. Se lasă la gătit, cu capac, la foc mediu, până se rumenește. Se poate servi cu puțin iaurt, smântână sau orice sos vă încurcă prin frigider!

Bonus: Este un fel de mâncare ideal înainte de cumpărăturile săptămânale. Goliți frigiderul, pentru a face loc pentru mâncarea proaspătă. Mergeți la magazin și la piață cu stomacul plin, pentru a nu cumpăra impulsiv mâncare. Vă faceți o idee despre alimentele rămase „în plus”, ca să aproximați mai bine cantitățile pentru săptămâna următoare.

Rețete cu pâine, alimentul veșnic prezent în casele noastre

  1. Friganele

Se fac din pâine ușor învechită, dată prin lapte, apoi prin ou, prăjită și servită ca aperitiv (cu brânză, salată sau creme tartinabile) sau desert (cu gem, ciocolată sau frișcă). Se pot face și la cuptor, ca să folosiți mai puține grăsimi! După cum spunea o cititoare: Sunt așa bune, că îți vine să lași pâinea să se învechească intenționat!

  1. Bruschete deconstruite

O rețetă pentru pâinea prea uscată pentru a fi tăiată felii. Căliți roșii, usturoi și verdeață în tigaie (sau orice alt sos preferat pentru bruschete) și când sunt aproape gata, adăugați pâinea coaptă în prealabil (cubulețe, stropite cu ulei de măsline pentru a rămâne crocante).

  1. Crutoane

Le puteți mânca împreună cu supă sau salată. Se fac din pâine tăiată cubulețe, trasă la tigaie sau coaptă la cuptor, asezonată cu verdeață, usturoi sau doar cu sare.

  1. Blat de pizza din pâine

Da, chiar așa! Se ia pâine ușor învechită, se taie felii și se pune într-o tavă unsă cu ulei de măsline sau cu unt. Deasupra se pun clasicul sos de roșii și brânza preferată, plus alte topping-uri la alegere.

  1. Pâinea desert

Pâinea înmuiată în lapte sau sirop este o bază bună pentru deserturi delicioase. Se poate unge cu gem, creme, brânză dulce, peste care se adaugă fructele preferate. După câteva minute la cuptor, aveți un desert simplu, rapid și fără #foodwaste.

  1. Pesmet

Mai are nevoie de rețetă? Avantajul pesmetului făcut în casă este faptul că puteți alege să îl aromați sau să îi oferiți o textură mai grunjoasă, pentru a face mâncarea mai interesantă. Un lucru interesant este că pesmetul poate fi crud (pâine uscată și măcinată) sau făcut (pâine coaptă și sfărâmată).

Rețete cu legume

  1. Salată de paste sau de cus-cus

Legume care pot fi folosite: roșii, castraveți, ardei, ceapă și usturoi verzi, morcovi cruzi, măsline, salată verde, broccoli sau conopidă crude sau înăbușite. Fierbeți pastele sau cus-cus-ul în apă cu sare. Scurgeți de apă și lăsați să se răcească puțin. Tăiați legumele (mai mari pentru paste, mai mici pentru cus-cus). La 100g de paste sau cus-cus gătite, puteți pune între 100g și 200g de legume. Asezonați cu sare, piper, puțin ulei de măsline, puțin oțet balsamic sau lămâie, după gust. Aveți un fel de mâncare sănătos și sățios.

  1. Supă cremă de legume

Legume care pot fi folosite: posibilitățile sunt nelimitate. Folosiți orice legume care se pot găti și pe care le consumați cu drag. Spălați, curățați și tăiați în bucăți potrivite legumele. Începeți cu cele cu un timp de fierbere mare și terminați cu cele cu un timp de fierbere mai scurt. Fierbeți-le într-o cantitate suficientă de apă cu sare, adăugând la final și alte verdețuri și condimente, după gust. Scurgeți excesul de zeamă într-un vas curat. Păstrați o cantitate mică de apă, pentru a facilita pasarea legumelor. Adăugați la final zeamă de la fiert, până obțineți consistența dorită. Refrigerați restul de zeamă (dacă rămâne), pentru a o folosi ca bază pentru alte supe sau mâncăruri. Avantajul major al supei creme este că și copiii vor accepta în sfârșit să mănânce legume.

  1. Ghiveci de legume (Ratatouille)

Legume care pot fi folosite: și aici posibilitățile sunt nelimitate, dar sunt recomandate în principiu legume cu un timp similar de gătire. Se face de obicei din morcovi, cartofi, vinete, dovlecei, ceapă, ardei și roșii. Puteți pune și ardei, diverse tipuri de fasole, usturoi, mazăre, ciuperci, porumb sau alte rădăcinoase. Dacă le adăugați către final, puteți folosi și broccoli sau conopidă. Spălați, curățați și tăiați în bucăți potrivite legumele. Adăugați ulei, apă, sare și roșii sau bulion și puneți totul într-o tavă adâncă sau o cratiță potrivită pentru cuptor. Introduceți în cuptor, la foc mediu, până se înmoaie și se rumenesc legumele (45-60 min) și sunt gata. Partea bună? Se poate pune și în borcane, pe care le puteți sigila și păstra pentru iarnă (sau pentru când nu aveți timp de gătit).

Rețete cu fructe

  1. Salată de fructe

Este un desert minunat, mai ales vara, când riscul de a rămâne cu prea multe fructe este mai mare. Combinați atât fructe dulci, cât și fructe mai acrișoare, pentru o aromă complexă. Puteți folosi: cireșe, vișine, caise, piersici, pepene roșu și galben, banane, pere, mere, citrice, fructe de pădure, fructe exotice, chiar și diverse tipuri de nuci! Tăiați-le, curățați-le de cotoare și de sâmburii tari și amestecați-le într-un bol. Dacă vi se pare prea uscată sau prea puțin dulce, puteți adăuga sucul dintr-un compot și un strop de alcool.

  1. Dulceață/gem

Poate sună complicat să faci dulceață, dar nu este chiar așa de greu. A face dulceață sau gem este o soluție extraordinară dacă aveți o cantitate mare de fructe și nu le puteți consuma în timp util. Spălați fructele, tăiați-le sau nu (în funcție de fruct și rețetă), fierbeți-le cu zahăr și/sau apă până ajung la consistența dorită și puneți rezultatul în borcane. Nu uitați să sterilizați borcanele pentru a vă bucura mai mult timp de gem sau dulceață.

  1. Altele

Pentru prăjituri sau plăcinte cu fructe vă trebuie doar o rețetă bună de aluat sau pandișpan, imaginație la combinat fructe și niște zahăr (sau nu). Încercați cu încredere!

Smoothie-urile sunt și mai ușor de făcut – nici nu trebuie să faceți cald în bucătărie, ca la prăjituri. Combinați fructe (poate și legume), gheață (sau nu), apă (sau lapte dacă vreți milkshake), blenduiți și gata. Ați văzut câte opțiuni?

Vara, o idee foarte bună este să înghețați bucăți de fructe și să le puneți în apă sau în limonadă, pentru extra aromă. În sfârșit veți bea suficientă apă!

Back To Top